سندیکای کارگران هفت تپه

مدرنیته واستثمار شرکت تخته فشرده پاک چوب یک گزارش

کارگری

شرکت تخته فشرده پاک چوب:

اول از هر چیز باید گفته شود که این شرکت با شرکت پاک چوب فرق دارد.

پاک چوب در شهرک صنعتی شوش قرار دارد و تخته فشرده پاک چوب در زمینی به مساحت تقریبا ۳۰۰ هکتار درمسیرجاده چغازنبیل بنا شده است، در مسیر وفاصله حدودا ۱۰ کیلومتر، باشرکت نیشکر هفت تپه.
شاید این نامگذاری  رمز و رازی در خود نهفته داشته باشد که ما از آن اطلاعی نداریم (مثل اکثر کارهای این شرکت که به صورت مافیایی اداره می شود).
شرکت پاک چوب با مالکیت برادران حمدانی اداره می‌شود اما در شرکت تخته فشرده، برادران حمدانی عضو هیئت مدیره و مدیر اجرایی هستند و مالک و صاحب این شرکت نیستند،مدیریت فعلی تخته فشرده را آقای فدایی به عهده دارند که ساکن تهران میباشند.
به هر حال، مورد بحث ما در اینجا  شرکت تخته فشرده پاک چوب میباشد.

بناها و سازه‌ها شرکت تخته فشرده از ساختمانها و سازه‌هایی مدرن و متریال درجه یک، برندهای داخلی و خارجی روز دنیا  ساخته شده است بطوریکه هر کس برای اولین بار وارد این شرکت میشود ناخودآگاه مجذوب زیبایی بناها و سازه‌ها میگردد.
کمتر شرکتی در این منطقه به این سبک و سیاق ساخته شده است. دور تا دور شرکت را دیوارهای بتونی پیش‌ساخته غیر قابل نفوذ که تمام روز و شب به صورت شیفتی از آنها محافظت میشود به چشم می خورد.
بعد از دیوار، درختان اوکالیپتوس در قطعه های مختلف کاشته شده‌اند و تقریبا در وسط آن، کارخانه وجود دارد که از انواع ابر سوله های که طول بعضی از آنها به بیش از یک کیلومتر میرسد، تشکیل شده است،.در انجا  پنج خط تولید دارد که عبارتند از:
۱-خط رویه ملامینه
۲-خط هاییگلاس
۳-خط ورق آغشته
۴-خط تولید ماده فرمالین
۵-خط تولید چسب رزین
و مهمترین خط تولید این مجموعه تولید تخته فشرده MDF است که در حال بهره برداری میباشد (تمام درختان سراسر ایران را در خود جایی داده است)

پرسنل و کارکنان:
تعداد کسانی که در شرکت مشغول بکار هستند به بیش از هزار نفر میرسند که به صورت روزکار ثابت(۱۰ ساعته)، دو شیفت (صبح‌کار و عصرکار ۸ ساعته) و سه شیفت(دو روز روزکار، دو شب شبکار و دو روز آف ۱۲ ساعتی) کار میکنند.
نیروهایی که سن اکثر آنها بین بیست تا سی سال است، تعداد زیادی نسبت به شرکتهای همجوار،  کارمندان  زنان را تشکیل داده و مشغول به  کار هستند است ،حدود  تعداد بانوان شاغل ۶۰ نفر میباشند.
اکثر کسانی که دراین شرکت کار میکنند بواسطه کار در شرکت تخته فشرده اقدام به تشکیل خانواده داده و مثل همه مردم کشور خود را اسیر وام و قسط کرده‌اند و مجبور به کار کردن در هر شرایطی شده‌اند.
شرایط کارکردن در شرکت تخته فشرده پاک چوب:
کار کردن در شرکت تخته فشرده بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.
در شرکت تخته فشرده سخترین کار گرفتن مرخصی است باید از هفت خوان رستم بگذری تا مرخصی بگیری. چه ساعتی چه روزانه.
صبح در بدو ورود در جایی مشخص صبحانه دریافت میکنیم که تازگی از نصف نان لواش به یک عدد نان تغییر کرده، ناهار و شام با خود پرسنل میباشد و شرکت هیچ اقدامی جهت تهیه ناهار و شام نمیکند و حتی مثل شرکتهای دیگه پول غذا را هم نمیدهد.
در ۱۲ ساعت کار ۱۵ دقیقه جهت خوردن غذا وقت داریم بدون استراحت، در حین خوردن غذا یک لیوان آب همیشه در کنار ما هست که لقمه غذا را به پایین ببرد.
اگر نیروی با سابقه شرکت هستید به خود نبالید چون قرار نیست که شما سال به سال ترقی کنید بلکه طبق سلیقه مدیران شرکت رتبه شما تغییر میکند و از مدیر به یکباره سر از کارگر صفر در می‌آورید.
از مزایای کارگری فقط حق اولاد و مسکن را میدهند.
خبری از حق عائله مندی،  بدی آب و هوا،  حق ایاب و ذهاب که کارگر شیف ۱۲ ساعتی در اصل ۱۴ ساعت در خدمت شرکت است وجود ندارد!
هر حادثه و اتفاقی که برای کارگری بیافتد هیچگونه حمایتی از طرف هیچ مسئولی نمیشود چون خود مدیران مسئولین از فردای کاری خود اطمینان ندارند در واقع امنیت شغلی در شرکت تخته فشرده صفر میباشد مگر با تمام شرایط کنار بیایید.
در مواقع حادثه و اتفاق همه به نوعی در حال انداختن تقصیر به گردن کارگر بیچاره هستند تا مبادا هزینه‌ای اضافه به گردن شرکت بیافتد.
دوازده ساعت کار در حالت سرپا و دوربینی که بیست‌وچهار ساعته در بالای سر کارگر قرار دارد و اجازه نشستن حتی در مدت کوتاه را ندارد همه کارگران شرکت جایی از بدنشان درد میکند بعضی کمر درد ،  پادرد ، گردن درد،  انواع و اقسام درد های داخلی را دارند.
در آینده‌ای نه چندان دور شاهد جوانانی فلج خواهیم بود که عصا بدست و ناتوان در راه رفتن به مراکز درمانی مراجعه میکنن و همگی پرسنل همین شرکت تخته فشرده پاک‌چوب میباشند‌

دوستان و ای کسانی که کاری از دستتان بر‌میآید لطفا این جوانان را از استثمار و بردگی حمدانی نجات دهید.  حداقل طبق قانون کار!! از ما کار بکشید!!!
تمام این شکنجه ها را یک مدیر عقده‌ای بنام علی عقابی انجام میدهد و بقول معروف بازوی اجرایی حمدانی در استثمار کارگران هست مدیری که با آمدن اسمش لرزه به اندام کارگران می‌افتد کس که  فقط کار میخواهد انهم  تحت هر شرایطی.
مدیری که اول کارگر بود و بجای اینکه درد کارگر را بفهمد از کارگران پله درست کرد و خود را به مدیر عاملی شرکت رساند، کسی که برادر خودش را بعلت داشتن کمر درد در حین کار اخراج کرد این جلاد نمیگذارد آب خوش از گلوی کارگر پایین برود.لازم به یاد آوریست قرارداد کارگران این واحد تولیدی کاملا سلیقه ای است . از یکماه تا شش ماه میباشد.
ارسالی کارگران به کانال سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه/۴ شهریور/۱۴۰۲