پایان “استراحت”، آغاز کشتار! نقش حماس! ✍️آذر ماجدی

مقالات

“استراحت” به پایان رسید. کشتار از سر گرفته شد. از امروز، جمعه، دگر بار بر سر غزه بمب می بارد. ۷روز از کشتار “استراحت” گرفتند، در حالیکه تمام مدت دولت و ارتش اسرائیل از تداوم جنگ و ادامه پاکسازی غزه سخن می گفتند و جو بایدن و دولت آمریکا از حق اسرائیل برای “پایان دادن به حماس” دفاع می کردند؛ هیچ جای شکی باقی نمی گذاشتند که هدف پاکسازی و ویرانی کامل غزه است. با این وجود، در رسانه ها بعضا تلاش می شد امید به ادامه “آتش بس” زنده نگاه داشته شود.
طی این هفته مذاکرات مخفی و علنی بسیاری برای راهیابی انجام شده است. چهار روز به هفت روز افزایش یافت. مساله اینجاست که در فضای غلیان بین المللی علیه جنایت و نسل کشی دولت اسرائیل و فشار گسترده بین المللی برای پایان دادن به جنگ، گسترش جنبش همبستگی بین المللی با فلسطین و محکومیت اسرائیل، آغاز دوباره نسل کشی، نه برای اسرائیل کار ساده ای بود و نه برای آمریکا و غرب. فی الحال در اروپای واحد (ناتو) اختلاف افتاده است: دولت های اسپانیا و بلژیک محکمتر بر لزوم پایان جنگ و حل مساله فلسطین پای می فشارند و عملا صف شان را جدا ساخته اند. در این فضا باید یک بهانه و توجیه دیگری برای کشتار ساخته می شد تا بتوان تز مسخره و پوچ “اسرائیل حق دفاع از خود دارد!” را دوباره بکار گرفت.
بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به خاورمیانه می رود، به اسرائیل، ساحل غربی، مصر، قطر تا در مورد تحولات آتی مذاکره کنند. در ۲۹ نوامبر گزارشی در سوشیال میدیا منتشر شد حاکی از آنکه نماینده ای از سازمان سیا با نماینده ای از موساد در دوها پایتخت قطر دیدار و گفتگو دارند؛ باید بخاطر داشت که دوها محل زیست رهبران اصلی حماس است. ضمنا وزارت امور خارجه قطربتاریخ ۲۶ نوامبر، طی یک بیانیه رسمی اعلام کرده است: “روابط میان قطر و آمریکا بر مبنای اعتماد و منافع مشترک بنیان گذاشته شده است؛ دفتر حماس (در قطر) با همکاری آمریکا بمنظور پیشبرد ارتباط ایجاد شد. وجود دفتر حماس در دوها برای آمریکا، اسرائیل و ثبات منطقه مفید بوده است.”
تحولات بالا ظرف چند روز اخیر روی داده است. امروز جمعه خبر رسید که طی یک عملیات تروریستی در یک ایستگاه اتوبوس در اورشلیم سه اسرائیلی کشته شده اند. گفته شده حماس مسئولیت این عمل را بعهده گرفته است. بلافاصله ناتنیاهو اعلام کرد که ریشه حماس را خشک خواهد کرد. بمباران غزه از سر گرفته شد؛ کشتار آغاز شد. آیا همزمانی و هم مکانی این رویدادها طی پنج – شش روز گذشته کاملا تصادفی بوده است؟ باید پرسید نمایندگان سیا و موساد با رهبران حماس چه گفتند و چه شنیدند و چه تصمیمی گرفتند؟ چرا دولت قطر در این شرایط خود را موظف دیده در یک بیانیه رسمی اعلام کند که رهبران حماس با اجازه و هم نظری آمریکا در قطر اسکان گرفته اند و این مساله بنفع هم اسرائیل و هم آمریکا است؟ آیا دیگر در مورد نقش واقعی حماس برای کسی شکی می تواند باقی بماند؟
برخی از تحلیلگران سیاسی در خاورمیانه از رشد محبوبیت حماس در منطقه سخن می گویند. روایت دروغین “جنگ اسرائیل با حماس” عملا باعث رشد محبوبیت حماس شده است. ظاهرا هر چه اسرائیل، آمریکا، ناتو، مدافعین صریح و خجول اسرائیل بر طبل جنگ با حماس کوبیدند و کوشیدند اسرائیل و حماس را یکسان و بیک اندازه در این کشتار محکوم کنند، تصویر حماس نزد برخی از کسانی که شاهد کشتار و اسارت و آوراگی نزدیک به یک قرن مردم فلسطین و شکست پروژه های مختلف صلح و آتش بس بوده اند، تغییر کرده است. آیا این تبلیغات عملا دارد به عکس خود بدل می شود، یا صرفا یک نتیجه جانبی است؟ با قاطعیت نمی توان گفت.
وقتی هر صدای پیشرو، حق طلبانه و آزادیخواه وحشیانه سرکوب می شود، زمانی که هر امیدی دارد به یاس بدل می گردد، وقتی استیصال بر تمام جسم و جان انسان و یک جامعه حاکم می شود، هر روایت مسمومی امکان رشد و حاکم شدن می یابد. افکار و عقاید عمومی را می توان به هر سو حول داد. هیات حاکمه غرب و اسرائیل کشتار و آوارگی مردم فلسطین را تاریخا با ارجاع به حق آسمانی “ملت یهود” به سرزمین فلسطین توجیه کرده اند. اکنون این کشتار را با ارجاع به یک سازمان تروریستی اسلامی موجه جلوه می دهند. اما روایت ایدئولوژیک این کشتار همواره یهودیت در برابر مذاهب دیگر بوده است. ناتنیاهو و رئیس ارتش اسرائیل روزمره دارند در تلویزیون با ارجاع به تورات تبلیغات جنگ طلبانه می کنند؛ از فلسطینی ها شیطان سازی می کنند؛ رودخانه های خونی نوید می دهند که جلگه های یهودی در آن شکل می گیرند. شخصیت “ضد قهرمان” در این روایت جنگی یک سازمان اسلامی، حماس است. جنگی که برای تامین منافع دولت ها و نظام حاکم در غرب، در قرن بیست و یک لازم شده است را با ارجاع به تورات توجیه و تبلیغ می کنند.
این جنگ اسرائیل با حماس نیست. این جنایت و نسل کشی اسرائیل، آمریکا و ناتو در فلسطین است. تداوم کشتارها و ویرانی نه فقط فلسطینی ها و فلسطین، بلکه کل منطقه است. حماس نیز مهره ای در این کشتار است. آمریکا و ناتو بطور سیستماتیک ویرانی جوامع موجود در خاورمیانه را به پیش برده اند؛ میلیون ها نفر فقط در بیست سال اخیر به قتل رسیده اند؛ ساختار اجتماعی، سیاسی، قانونی از هم پاشیده شده است: افغانستان، عراق، سوریه، لیبی، یمن و فلسطین در هشتاد سال اخیر. بعلاوه، جو بایدن اخیرا اعلام کرد یا طبق معمول گاف داد که قصد ساختن تونل درغزه را دارند. پاکسازی انسانی کامل غزه و ویرانی خانه ها و ساختارهای شهری هدف اولیۀ این حمله وحشیانه بوده و هنوز از تحقق آن کوتاه نیامده اند. بلینکن در همین سفر اخیر صریح و روشن اعلام کرد که کاملا از اسرائیل دفاع می کنند، فقط از اسرائیل می خواهند که به “کمک های بشردوستانه” فکر کند.
در شرایط جنگ زده، در شرایطی که مرگ و ویرانی حکم می راند، دیدن نور امید سخت است. اما دو ماه اخیر فقط تلخ و سیاه نبوده است؛ نور و گرمای یک جنبش همبستگی بین المللی میلیونی قلب ها را گرما بخشیده است. حل مساله فلسطین، برگرداندن صلح، ثبات و مدنیت به خاورمیانه بدست بشریت انساندوست و آزادیخواه، جنبش چپ و کمونیستی است. سازمان ملل و دولتهای باصطلاح متمدن نه می خواهند و نه می توانند این مساله چرکین و خونین را التیام بدهند.

QATAR FOREIGN MINISTER OFFICIAL STATEMENT The relationship between Qatar and the United States is built on trust and common interests The Hamas office was established in coordination with the United States to conduct communications Hamas’ office in Doha was beneficial to the United States, Israel, and the stability of the region.” Nov 26
. Especially at a time when a broader agreement, extending beyond an exchange of captives, is reportedly being discussed in Doha by the CIA and Mossad chiefs – the city where not only the Qatari mediators but also Hamas’s current and former political leaders, Ismail Haniyyeh and Khalid Mashal, reside. Nov 29