بیانیه سیر تحولات رتبه بندی در یک سال اخیر: چرا به اعتراضات ادامه می دهیم؟

کارگری

همکاران عزیز!

همان‌طور که می‌دانید رتبه‌بندی معلمان ده سال است که اجرا نمی‌گردد و امروز با اخبار ضد و نقیض در مورد رتبه‌بندی روبرو هستیم تا جایی که در یک هفته دو خبر متناقض از یک مسئول شنیده می‌شود و معلمان را بیش از قبل سرگردان می‌کند شورای هماهنگی در این بیانیه برای اینکه نشان دهد چرا هنوز بر اعتراضات میدانی تاکید دارد مروری بر رتبه‌بندی در یک سال گذشته داشته است.
از زمانی که حاجی میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش در ۲۷ فروردین اعلام نمود که اعتبار لازم برای اجرای رتبه‌بندی در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی‌شده و زمان اجرای این قانون هر زمان که به تصویب برسد از اول فروردین‌ماه ۱۴۰۰ محاسبه خواهد شد تا امروز که وزیر فعلی اجرای رتبه‌بندی را در سال آینده لطف به معلمان می‌داند معلمان ده‌ها بار وعده‌ و وعید شنیده‌اند.
دریکی از این ادعاها نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه در ۵ مرداد ۱۴۰۰ گفت : درصورتی‌که لایحه رتبه‌بندی در مجلس مصوب شود، تأمین بودجه رتبه‌بندی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشور با هر کیفیتی که تصویب شود اجرای آن از طرف دولت امکان‌ پذیر است وی مدعی شد مجلس لایحه را تصویب کند مسئولیت تأمین بودجه آن با من. اما به‌راحتی عوام‌فریبی را در این ادعا می‌توان مشاهده نمود همان موقع ما اعتراض کردیم که چرا دولت روحانی ۸ سال فرصت سوزی کرده و در روزهای آخر یاد رتبه‌بندی افتاده است؟ تنها ۴ روز بعد محمدرضا احمدی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت نوبخت خلف وعده کرد و قرار نیست بودجه ۶۰ هزار میلیارد تومانی را تأمین نماید.
رئیسی که با وعده حل کردن مشکل فرهنگیان سعی کرده بود نظر معلمان را جلب کند در آغاز فعالیت دولتش مسیر پاس‌کاری بین دولت و مجلس را انتخاب کرد تا نشان دهد در فرصت سوزی دست‌کمی از دولت قبلی ندارد.
۳۱ شهریور رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت برای اجرایی کردن این لایحه حدود ۶۰ هزار میلیارد اعتبار مالی نیاز است که البته پیش‌بینی دولت از اعتبارات مورد نیاز بیش از این‌ها است اما به‌ یک‌باره در مهر کم‌کم زمینه کاهش بودجه رتبه‌بندی فراهم شد ابتدا نمایندگان و دولت از اجرای رتبه‌بندی از اول فروردین عقب‌نشینی کردند و سپس بودجه را از ۶۰ به ۳۰ هزار میلیارد تومان کاهش دادند.
محمدرضا احمدی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات اعلام کرد بودجه اجرای رتبه‌بندی معلمان هماهنگ شده است و بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومانی نوبخت به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا نموده اما اجرای آن از اول مهر خواهد بود. منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری نیز اعلام نمود این طرح در ۶ ماه دوم سال قطعاً اجرا می‌شود و پول معلمان و مشمولان از شهریورماه ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود. این لایحه را دولت داده و قطعاً منابع مالی لازم را دارد که به مجلس ارسال کرده است. این رتبه‌بندی لایحه است نه طرح که نگران منابع مالی آن باشیم. برای طرح رتبه‌بندی معلمان منابع کافی در بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد.
در ۹ آبان ماه حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس و منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری از موافقت دولت با تخصیص ۲۵ هزار میلیارد تومان جهت رتبه‌بندی معلمان برای شش ماه دوم خبر دادند که حداکثر از ۴۵ روز آینده نهایی می‌شود. این دومین گام برای کاهش بودجه بود. از این تاریخ به بعد دولت و مجلس همسو بر اجرای شش‌ماهه دوم تاکید داشتند تا به معلمان بقبولانند که اجرای رتبه‌بندی از اول سال ۱۴۰۰ ممکن نیست. اما گام بعدی با آمدن وزیر جدید و طرح دولت کلید خورد.
کسانی که تا دیروز مدعی بودند ۲۵ هزار میلیارد تومان برای شش‌ماهه دوم در نظر گرفته‌اند زیر قول خود زدند و اعلام کردند فقط ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان برای این بازه در نظر گرفته‌اند این مسئله در اصل زمینه‌ساز گام بعدی بود تا رتبه‌بندی را در سال ۱۴۰۰ کلاً اجرا نکنند. محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه در ۳ بهمن اعلام کرد در حال حاضر برای اجرای طرح رتبه‌بندی در سال ۱۴۰۰ اعتباری بالغ‌بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قانون سال جاری از ابتدای مهر تا پایان سال مشخص‌شده است و اکنون نیز برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در لایحه بودجه سال آینده اعتباری بالغ‌بر ۲۵ هزار میلیارد تومان تعیین‌شده است و نوری وزیر آموزش‌وپرورش با گستاخی در ۱۲ بهمن اعلام نمود رتبه‌بندی معلمان برای سال آینده بوده و دولت دارد “ارفاق می‌کند” و دولت و مجلس و همه اتفاق دارند که برای امسال هم پیاده شود لذا لازم است با این موضوع صبورانه و آگاهانه برخورد شود تا خدای‌ناکرده ضدانقلاب و دیگران از این آب گل‌آلود ماهی نگیرند و الان می‌بینم این موضوع خوب نیست.
وزیر بی‌کفایت آموزش‌وپرورش به‌جای پیگیری مطالبات معلمان عملاً خط بطلان بر اجرای رتبه‌بندی با کمترین مقدار یعنی همان ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان کشید و کوشید معلمان را با تهدید و ارعاب از مطالبه گری وا‌دارد اما حضور گسترده معلمان در اعتراضات بهمن‌ ماه آنان را واداشت که برای فریب معلمان ادعا کنند ۴۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی در سال ۱۴۰۱ اختصاص داده‌اند.
در همین زمینه قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش گفت: چهارشنبه جلسه‌ای باهدف بررسی و رفع ایرادهای موردنظر شورای نگهبان در کمسیون آموزش و تحقیقات فناوری برگزار شد. مجلس شورای اسلامی هم طی روزهای اخیر در کمیسیون تلفیق با اقدامی قابل‌توجه اعتبار ۲۵ هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۱ را به ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد. آن چیز که در این ادعای پوشالی بیشتر خود را نشان می‌دهد نه وعده دروغین افزایش از ۲۵ به ۴۰ هزار میلیارد تومان بلکه حذف رتبه‌بندی در سال ۱۴۰۰ است.

سیر رتبه‌بندی در یک سال گذشته و مروری بر وعده‌های پوشالی مسئولان نشان می‌دهد که حاکمیت قصد ندارد بعد از گذشت ده سال قانون رتبه بندی را اجرا کند و همچنان به فریب معلمان ادامه می دهد. همان‌طور که قبلاً اعلام کردیم ما تنها زمانی اعتراضات میدانی را متوقف می‌کنیم که به تمام مطالبات ازجمله همسان‌سازی بازنشستگان وفق ق.م.خ.ک همانگونه که آقای نوبخت وعده داده اند ، همچنین اجرای کامل رتبه‌بندی به گونه ای که در احکام و فیش حقوق معلمان اعمال گردد. چنانچه تغییرات ناشی از اجرای قانون های همسان سازی بازنشستگان و رتبه بندی عملیاتی نگردد، فریب این وعده‌ها را نمی‌خوریم. اعتراضات ما در اسفند ادامه خواهد یافت و اگر بودجه ۶۰ هزار میلیارد تومانی به رتبه‌بندی در سال ۱۴۰۱ اختصاص پیدا نکند و در احکام سال جدید اعمال نشود اعتراضات ما در سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد یافت.