دور جدید قتل های زنجیره ای و ترور فعالین سیاسی – پدرام نواندیش

رسانه های تصویری مقالات

سالگرد قتل پروانه و داریوش فروهر محمد جعفر پوینده و محمد مختاری عضو کانون نویسندگان که در سال ۱۳۷۷ به دست ماموران وزارت اطلاعات رقم خورد فرا می‌رسد. سئوالی که این روزها مطرح است این است  که آیا دور جدیدی از  قتل های سیاسی معروف به قتل های  زنجیره ای مخالفان و منتقدان دوباره در دستور کار  رژیم قرار گرفته است؟ هدف رژیم اسلامی از کاربست این جنایات سازمان یافته چیست؟ چرا رژیم رسانه ای کردن این گونه جنایات را در دستور قرار داده است؟

واقعیت این است که قتل و کشتار مخالفان در نزدیک به چهار دهه حکومت اسلامی، هرگز متوقف نشده است. با تشدید بحران های رژیم اسلامی  و در نظر گرفتن  سقوط  محتوم  آن، دور جدیدی از پروژه جنایت کارانه موسوم به  قتل های زنجیره ای با هدف مرعوب کردن جامعه ای که برای سرنگونی انقلابی رژیم اسلامی به پا خاسته است،از سوی  دستگاه های سرکوبگر رژیم آغاز شده است. شهروندانی  که از چهل سال کارنامه سیاه رژیم اسلامی شناخت دارند،میدانند که جمهوری اسلامی،رژیم کشتار و آدم کشی و اعدام است.  مخلوقاتش نیز همانند حزب الله لبنان ، داعش و دیگر نیروهای تروریست علاوه بر جنایت و ترور و آدم کشی، از  جنایات خود ، فیلم و کلیپ تهیه کرده و به قصد مرعوب کردن شهروندانی که به گروگان گرفته شده بودند،آن را منتشر می کردند.  اینگونه اقدامات تروریست های اسلامی  را نباید از  ضرورت حضور  دولت امپریالیستی آمریکا و روسیه و دیگر قدرت های امپریالیستی اروپایی  نادیده انگاشت.   

طی این چهار دهه  فعالان غیر سرشناسی به قتل رسیده اند و خبر قتل آنها کمتر پخش می‌شده است ، دست‌کم ۲۰ فعال محیط زیست در چند ماه گذشته در شرایطی به شدت مشکوک جان باخته اند.

 در تازه ترین جنایت رژیم اسلامی میتوان به  قتل  دکتر فرشید هکی فعال سیاسی  چپ و فعال محیط زیست  در روز چهارشنبه ۲۵ مهر ماه ۹۷ در زمانی رخ داده است  اشاره کرد. شماری از فعالان بازداشت شده محیط زیست به فساد متهم شده اند که  زیبنده خود سران رژیم آدم کش اسلامی است.   پیشتر دکتر سید کاووس سید امامی فعال محیط زیست در بهمن ماه ۹۶ در زندان خود کشی اش کردند و  سپس در اواخر بهمن هواپیمای گروهی از فعالان محیط زیست به کوه دنا برخورد کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند. احمد نظری دکترای تخصصی و دارای علایق پژوهشی در زمینه های مانند کنترل آلودگی محیط زیست، غلامعلی احمدی دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت مدرس دانشگاه آزاد بهبهان، نویسنده مقاله برنامه ریزی برای تغییر رفتار در جهت حفظ محیط زیست، آذری محقق حوزه محیط زیست، مهدی جاویدپور روزنامه نگار فعال محیط زیست، حامد امیری مهندس کشاورزی محقق علوم و تکنولوژی محیط زیست، سید بهزاد سیادتی کارشناس ارشد زمین شناسی، اردشیر راد مهندس کشاورزی و منابع طبیعی، مصطفی رضایی کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی، علی زارع محقق حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، محمد فهیمی، علی فرزانه، سید رضا فاطمی طلب، احمد چرمیان ،نگران مژگان نظری، بهنام برزگر و دو برادر فعال محیط زیست به نام‌های محمد صادق و محمد باقر یوسفی نیز در اوایل اسفند ۹۶ در شهر جم استان بوشهر در تصادف رانندگی جان باختند.

 علاوه بر فعالان محیط زیست ،مریم فرجی فعال سیاسی در تیرماه ۹۷ به قتل رسید. در بیست و سوم تیر ماه ۹۷ خبری اینچنینی منتشر شده بود: پلیس آگاهی کرج از کشف جسد سوخته مریم فرجی فعال سیاسی ساکن این شهر خبر داد و پزشک قانونی نیز با گرفتن« دی ان ای» از پدر،هویت جسد را تایید کرد. پلیس آگاهی از پیدا شدن جسد رها شده مریم در داخل خودرو  خبر داد. مریم فرجی ۳۳ ساله دانشجوی ارشد مدیریت بین الملل و مدیر مالی شرکت در شهریار روز ۱۲ دی ماه هم زمان با ناآرامی های دی ماه بازداشت و مدت ۱۰ روز در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین تحت بازجویی بود. دادگاه بدوی وی در تاریخ ۱۹ فروردین ۹۷ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست احمد زاده برگزار شد و این دادگاه حکم سه سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور را برای او صادر کرد. روز پنجشنبه نیروهای امنیتی در کرج مریم فرجی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده بودند.

حال ناپدید شدن هاشم خواستار رئیس پیشین کانون صنفی معلمان مشهد و سر در آوردن وی از بیمارستانی در شهر مشهد در روز اول آبان به نگرانی‌هایی دامن زده است. چنین تجربه ای پیش‌تر نیز اتفاق افتاده بود. احمد میرعلایی نویسنده مترجم و روزنامه‌نگار منتقد رژیم اسلامی صبح روز دوم آبان ماه ۱۳۷۴ به جهت  رفتن به کتابفروشی خود، برای آخرین بار از منزل خارج شد، پیکر بی‌جان او را همان شب در یکی از کوچه های نزدیک به کتاب فروشی اش در حالی پیدا کردند که یک بطری نوشیدنی الکلی در کنارش بود. خانواده  احمد میرعلایی در پزشکی قانونی، جای دو تزریق  را روی دست راست او دیدیند. پزشکی قانونی علت مرگ احمد میر علایی را ایست قلبی اعلام کرد و توضیحی در مورد مواد تزریق شده او نداد. با وجود پیگیری‌های مکرر خانواده و مراجعه آنها به مراجع قانونی مختلف تحقیق مستقلی درباره قتل احمد میرعلایی انجام نشد به دلیل پیگیری‌ها خانواده او تحت فشار قرار گرفتند بارها تهدید شدند و در نهایت پرونده مختومه اعلام شد.

جنایات رژیم اسلامی  با تداوم عمر نکبت بار آن رو به افزایش خواهد گذارد. شهروندان یا  باید کاری کنند و یا اینکه خود و فرزندانشان احتمالا در یک روز، یکی از قربانیان جنایات رژیم اسلامی خواهند شد.