امنیت و موبایل

اخبار

مهدی یحیی نژاد،دکترا در رشته فیزیک از دانشگاه ام‌آی‌تی، از بنیانگذاران وب‌گاه بالاترین و مدیر پروژه توشه برای ارسال محتوای دیجیتال از طریق ماهواره به ایران،​ به بخشی از پرسش های شما در مورد امنیت و موبایل پاسخ داده است.

آیا تلگرام قابل هک است. ..چگونه صفحات فیس بوک اینستاگرام را میشود غیر قابل هک کرد و احتمال آن رو کاهش داد

مهدی یحیی نژاد: برای تلگرام حتما با ایمیل و رمز اکانت درست کنید که امکان هک شدنش را پایین‌تر بیاورید. در مورد فیسبوک هم سعی کنید از لاگین دو‌مرحله‌ای استفاده کنید که اگر رمز‌ ورود شما را بدست آورد و خواست که روی موبایل دیگری لاگین کند، فیسبوک به شما یک شماره نشان بدهد و تا اون فرد آن شماره را نداشته باشد نتواند لاگین کند.

جدیدا دیدم که یک جمله مشخص از اکانتهای واقعی زیر یک پست ارسال میشه البته بطور واضح مشخصه که صاحبان اون اکانتها از این کامنتها با خبر نیستن … اکانتها متعلق به آدمهای مختلف از کشورهای مختلفه که یک نفر با هدف خاص از اکانتشون برای فرستادن پیامهای مزاحم استفاده میکنه … این کار چطور انجام شده یا راه مبارزه با این نوع اسپم‌ها چیه ؟ برای نمونه زیر پستهای مسیح علینژاد رو ببینید

یحیی نژاد: این اکانتها هک شده‌اند و برای چنین کارهایی استفاده می‌شوند. برای همین بهتر است که اکانتهای هک شده را هرچند اگر دیگر بدردتان نمیخورند پس بگیرید یا گزارش کنید تا بسته شوند تا کسی به اسم شما پیامهای مزاحمت نگذارد.

پرسشی که مشخصا میتونه برای اکثر کاربران هموطن ایرانی تلگرام باشه این موضوع که چطور از امنیت پروفایل و ارتباطات کاربران در گروهها،کانال‌ها و خصوصا گردانندگان تلگرام اطمینان حاصل کنیم،خصوصا که امکانات جدیدی رو موثق یا ناموثق به ایران منتقل کرده باشند.

یحیی نژاد: متاسفانه خیلی در این مورد نمی‌شود نظر روشنی داد. برای احتیاط بیشتر برای مکالمات حساس بهتر است از سیگنال یا واتزاپ استفاده کرد.

آیا درست است که حتی اگر موبایل خاموش باشد هم قابلیت شنود أطراف خود را دارد؟ اگر به شنود شدن تلفن همراه خود مشکوک باشیم چه راههایی برای بررسی و کشف این مشکل وجود دارد؟

یحیی نژاد: در افشاگریهای ادوارد اسنودن، گزارشهایی بود که نشان میداد سازمانهای جاسوسی آمریکا چنین تواناییهایی دارند. در اینکه چنین قابلیتی در اختیار سازمانهای اطلاعاتی ایران باشد، اطلاعاتی موجود نیست. در هرصورت در آوردن باطری موبایل ساده‌ترین راه برای جلوگیری از شنود موبایل است.

کارشناس محترم در گفتگویی که با چند تن از کارکنان شرکت اپل داشتم یکی از ایشان اظهار داشت که چنانچه به هر دلیل به هک تلفن همراه و ویروسی بودن آن مشکوک هستید حتی با انجام عمل فکتوری ریست که بر اساس آن همه داده‌ها و تنظیمات گوشی پاک میشود ممکن است آن همچنان مساله دار باقی بماند زیرا سیستم آی‌اواس نصب شده قبلی همچنان بر روی گوشی فعال است و فقط استفاده از برنامه هایی نظیر آیتونز برای ریست کردن گوشی باعث میشود که نه تنها برنامه‌ها و تنطیمات قبلی بلکه حتی خود سیستم آی‌اواس نیز حذف و دوباره نصب شود. بنا بر گفته این کارشناس در این صورت حتی در صورت هک بودن و ویروسی بودن قبلی سیستم دیگر خطری وجود نخواهد داشت. آیا این گفته درست است ؟ ممنون.

یحیی نژاد: بله. برای اینکه کاملا یک موبایل آیفون پاک شود نیاز به ریست کردن آن از طریق برنامه آیتونز است. بدین طریق همه چیز منجمله سیستم عامل آیفون پاک میشود و دوباره پیاده سازی میشود.

آیا می توان به تلگرام اعتماد کرد

یحیی نژاد: ترجیحا بهتر است برای پیغام های حساس از برنامه‌ای همچون سیگنال استفاده کرد.

آیا این موضوع صحت دارد که اپراتور تالیا شنود نمیشه ولی سایر اپراتورها در ایران شنود میشه ؟ و بفرمایید بگویید محتوای شنوی چه طوری هست آیا می شود تک تک پیام‌ها و تماس‌های ۴۰ میلیون مشترک رو بررسی کرد ؟

یحیی نژاد: در مورد اپراتور تالیا اطلاعی ندارم. تا آنجا که اطلاع دارم تمام پیامکها در ایران برای بازبینی در آینده ذخیره میشوند. معمولا آلگوریتمهایی هستند که پیامکها را برای کلمات حساس نظارت میکنند و تنها پیامکهایی که کلمات حساسی دارند یا تعداد بار زیادی فوروارد شده‌اند بررسی میشوند. همینطور افرادی که بازداشت می‌شوند، ممکن است پیامکهای قبلی آنها بررسی شود. در مورد ضبط کامل مکالمات تلفنی اطلاعی نیست. بدلیل حجم زیاد چنین مکالماتی، احتمالا تنها مکالمات بین افراد خاص ضبط میشوند.

لطفا در مورد امنیت سیگنال توضیح دهید و مقایسه با تلگرام

یحیی نژاد: سیگنال یک نرم افزار اُپن سورس است. این به معنا است که نحوه کار توسط متخصصان دیگر بررسی شده است و در صورت هرگونه مشکل امنیتی پنهان نمی‌ماند و توسط برنامه‌نویسان داوطلب مشکلات حل خواهد شد. سیگنال توسط کسانی چون اسنودن به فعالان دیگر توصیه شده‌اند. در مقایسه، بسختی می‌توان در مورد امنیت تلگرام نظر داد از آنجا که نحوه کار آن کاملا روشن نیست. همینطور ارتباطات شرکت تلگرام با دولت ایران، سوالاتی را در نحوه کار این شرکت در ایران بوجود آورده، که باید منتظر شفاف‌سازی بیشتری از شرکت تلگرام در مورد این مراودات باشیم.

آیا شایعه اینکه ایفون از دیگر گوشی ها امن تر است درسته و یا بازار گرمی است؟

یحیی نژاد: نه، این شایعات درست هستند. آیفون سیستم بسته‌تری دارد و شرکت اپل نظارت بیشتری روی نرم‌افزارهای موجود در «اپل استور» دارد. این باعث می‌شود که برنامه‌های آیفون از امنیت بیشتری برخوردار باشند. در مورد اندروید، از آنجا که کاربر براحتی می‌تواند نرم‌افزارهایی خارج از «گوگل پلی» دانلود و نصب بکند، این مشکل جدی‌تر می‌باشد.

منبع :برگرفته از سایت رادیو فردا