پدرِ پسرِ باهوش کمی دیر اما چرا از آقای عارف فراکسیون امید نمی پرسید؟ – فرج سرکوهی

رسانه های تصویری مقالات

در اغلب انتقادهای به حقی که در نقد «ژنِ خوب» گل پسرعارف منتشر شد، نکته ای از قلم افتاده یا من ندیده ام : نقش« پدرِ پسرِ باهوش» در فساد نهادینه شده اقتصادی و در دلالی پسر.
جوانی ۲۶-۲۷ ساله، به دورانی که پدرش وزیر یا معاون اول رئیس جمهور است، به هلند می رود تا به کمک یک شرکت مشاورهلندی برای شرکتی خارجی در پروژه ای با ضریب سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلار دلالی کند. شرکت مشاور و شرکت اصلی او را به دلالی مفتخر و قبول می کنند که از این کیک سهمی هم به او بدهند . چرا؟ برق هوش و نبوغ را در چشم های او دیده اند یا درخشش ژن خوب را بر پبشانی او ؟
.
وقتی پای ارائه تخصص و دیگر خدمات کارشناسی، شراکت در سرمایه گذاری یا مدیریت و از این قبیل در کار نیست، پورسانت بالای دلالی از شرکت های خارجی بر چه عواملی متکی است جز ارائه اطلاعات محرمانه در باره پروژه و اعمال نفوذ، (یا وعده اعمال نفوذِ) مقام حامی دلال به سود شرکت خارجی؟
«پورسانت دلالی» به شرط «خدمات و مشاوره» است. در مورد گل پسر عارف، و در قریب به اتفاق همه قراردادهائی از این دست، مراد از «خدمات و مشاوره» نه کارکردهای کارشناسی و تخصصی و مدیریت و سرمایه گذاری و..، که خدمات از راه ارائه اطلاعات محرمانه و اعمال نفوذ مادران و پدران به سود شرکت خارجی است.
.
کسی که گمان می برد «دلالی» به اتکا پدر نشانه هوش بالا و ژن خوب است، کسی که هوش اندک و حماقت خود را در یک گفت و گو آفتابی می کند، عددی نیست اما هرجای دیگر اگر بود، افکار عمومی و رسانه ها از «پدرِ پسرِ با هوش» می پرسیدند :
گل پسر شما چگونه به دلالی فلان شرکت مفتخر شد آن هم در پروژه ای در نهاد تحت نظارت و امر شما ؟ ژن خوب اطلاعات محرمانه پروژه را از کجا آورده و چه نشانه ای از اعمال نفوذ پدر به سود شرکت خارجی ارائه کرده است ؟
رسانه و افکار عمومی موثر؟
.
«آقازاده ( وزیر نفت) آمد. گفتم به مهدی کار محدودی واگذار بشود که مزاحم درس او نباشد. قرار شد در هیات مدیره سکوهای پارس جنوبی باشد».
از خاطرات رفسنجانی در مقام رئیس جمهور. آبان ۱۳۷۱
اگر رسانه رسانه و افکار عمومی افکار عمومی موثر بود حماقت پسرعارف در اعتراف به دلالی در پروژه ای که پدر از مسئولان آن است « پدرِ پسرِ با هوش» را به دادگاه می کشاند یا دستکم به استعفا اما نه رسانه رسانه است و نه افکار عمومی افکار عمومی موثر که اگر بود همین چند سطر هاشمی رفسنجانی، که در بالا نقل کرده ام، سال ها پیش او را به اتهام اعمال نفوذ به سود پسر روانه زندان می کرد، دخترِ گل صفدر حسینی نماینده مجلس نبود، پسران بهتر از گل فرماندهان سپاه و مراجع تقلید و… سهامداران بانک های خارجی نبودند و الخ…
.
«ژن خوبِ» علی و فاطمه، صد در صد به امامان به ارث می رسد و درصد کم تری به سیدها. مگر احمد آقای آیت الله خمینی، با دانش و تجربه ای ناچیز، به یکی از مهم ترین تصمیم گیران و شخصیت سیاسی کشور بدل نشد و مگر نوه خمینی نگفته است که ورود سهمیه ای به دانشگاه حق من است چون پدر بزرگم باهوش یا نابغه یا چیزی از این قبیل بود؟
می بینید که « بیله دیگ، بیله چغندر» .
حالا هی از خودت بپرس چرا رسانه های داخل و رسانه های فارسی زبان خارج از کشور از پدر پسر با هوش نمی پرسند ؟
فرج سرکوهی
نوشته از صفحه فیسبوک فرج سرکوهی است .