چرایی ناپرهیزی روحانی در سیرک انتخابات

مقالات

چرایی ناپرهیزی روحانی در سیرک انتخابات

زینت میرهاشمی

با نزدیک شدن روز برگزاری شعبده بازی انتخابات، جدال باندهای درون رژیم ابعاد جدیدی پیدا کرده است. بازیگران با افشا و تهدید رقبا به این سیرک هیجان خاصی بخشیده اند. عملکرد بازیگران این تاتر انتخاباتی در شرایط بحران حکومتی و گسترش تنفر مردمی، لرزه بر تن ولی فقیه انداخته است.
حسن روحانی در دور اول با کلید مشکل گشای خود، به سیاست یکدست کردن ولی فقیه مُهر پایان زد. این بار با توجه به روانشناسی مردم، برای پیروزی راهکار به سطح آوردن جنایتهای ابراهیم رئیسی را در پیش گرفته است. بر همگان روشن است که در دوره چهار ساله روحانی، چویه های دار، داغ و درفش همچنان پا برجا بود. در تمامی دوره ۴ ساله ریاست روحانی او در مورد موضوع بازداشت، تجاوز، شکنجه، اعدام، قصاص و … ابرویش را هم خم نکرده است. پس به راستی چه اتفاقی افتاده است که روحانی چنین ناپرهیزی کرده است.
روحانی طرف مقابل را چنین مورد خطاب قرار داد. «زبانها را بریده و دهانها را دوخته اند… شما دم از آزادی نزنید که آزادی خجالت می کشد….شما در نهادی کار می کنید که هیچ کس جرئت نمی کند از آن نهاد حتی یک بار انتقاد کند.». اما مهمترین حمله روحانی در مورد اعدام است. وی گفت: «اردیبهشت ۹۶ هم یکبار دیگر مردم ایران اعلام می ‌کنند آنهایی که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند را قبول ندارند.». وی در مسایل زنان، تفکیک جنسیتی و خشونت، خود را از رقبایش متمایز کرد. آیا روحانی عوض شده است؟ روحانی کسی است که خود از تشویق کنندگان خشونت و اعدام در سالهای سیاه رژیم بوده است و در تمامی این سالها در بالاترین مقام حکومتی بوده و مُهر سکوت بر دهان زده بود. پس به چه دلیل این چنین ناپرهیزی می کند و وارد یک رویارویی با ولی فقیه و ذوب شدگان در ولایت می شود.
چرایی به میان کشیدن اعدام از طرف روحانی، گسترده تر شدن جبهه تحریم، مردمی شدن جنبش دادخواهی و تاثیرات پخش نوار آقای منتظری و صدای رئیسی جلاد در مقام عضو کمیسیون مرگ برای اجرایی کردن فرمان کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ است. روحانی می خواهد از این تنفر مردمی برای کسب دوباره مقامش استفاده ابزاری کند. اما مردم ایران هوشیارتر از آنند که اینگونه شیادی را پذیرا باشند و فریب وی را بخورند. خشم خروشان کارگران و خانواده کارگران جان باخته در معدن زمستان یورت آزاد شهـر هنگام بازدید روحانی از این معدن، این واقعیت را ثابت می کند.
پاسدار شریعتمداری در کیهان ولی فقیه نوشت که روحانی به سیم آخر زده است. ولی فقیه روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت در واکنش به پیامدهای صحبت روحانی در رابطه با تاریخجه ۳۸ سال اعدام، در تندترین و بی رحمانه ترین بیان گفت: «اگر کسی بخواهد برخلاف امنیت کشور اقدام کند، قطعاً با سیلی سختی مواجه خواهد شد.»
ولی فقیه با این تیغ کشی بار دیگر زمینه برخورد خشونت آمنیز با هر گونه اعتراض به تقلبها را پی ریزی می کند.